nedeľa 13. októbra 2013

Pletenky



Po dlllhej prestávke, kedy som sa intenzívne venovala škole som konečne našla chvíľku, aby som sa podelila o vynikajúcu vec..áno odhodlala som sa k tomu, aby som pol dňa strávila v kuchyni, kôli 8 pletenkám :) už mi lezie krkom všetko to rozpekané pečivo v obchodoch, s ktorým si môžete na druhý deň rozbíjať hlavu. Recept som našla na veľmi milom blogu motýlia :) vareška, ale upravila som si ho trošku podľa seba a nepiekla som v "domácej pekárni" ale po starom v rúre. Tak isto som vynechala požívanie mikrovlnky (neznášam ich) a celaskon. Nie je to robotka na pol hodinu, ale oplatí sa, pletenky boli chrumkavé a voňavé. 
P.s.: netuším, či sa to volá plenienky, alebo pletenky, ale keďže u nás sa používal vždy druhý názov, zvolila som ho aj tu. 


Potrebujeme:

200 gr celozrnnej múky
300 gr hladkej múky
2 pl zemiakovej kaše
320 ml mileka
1/2 droždia
2 pl kyslej smotany
1 žĺtok
1 čl kryštálového cukru
soľ
rasca, sezam, hrubozrnná soľ, alebo čokoľvek iné na posypanie

Postup:

Do vlažného mlieka dáme cukor s droždím a necháme vzísť kvások. Zatiaľ si preosejeme múku, pridáme soľ, zemiakovú kašu, smotanu, žĺtok a nakoniec mlieko s kváskom a vypracujeme si cesto. Toto trošku pomúčime, prikryjeme a necháme vykysnúť, cca 45 minút. 
Rúru si rozohrejeme na 180 stupňov. Keď je cesto vykysnuté, preložíme ho na pomúčenú dosku a rozdelíme na 8 rovnakých častí. Teraz prichádza zábavná časť, zapletanie. Treba si na to nájsť svoj postup a asi to chce aj trochu praxe, keďže moja prvá pletenka vyzerala ako zdegenerovaná, ale posledná už bola dokonalá :)
Keď ich máte všetky pozapletané, potrieme ich vodou (žiadne vajíčka, ani žĺtka s mliekom ani nič podobné) a posypeme korením, semienkami alebo tým, čo máte pripravené s šup s nimi do rúry. Pečú sa cca 10-15 minút, treba si to sledovať. Po vybratí opäť potrieme vodou, možno ešte lepšie je ich postriekať. Á hotovo, môžete si ich ponatierať nátierkami, alebo sa nimi tlačiť len tak, ako napríklad ja. 













3 komentáre: